• Bostäder och by...

Bostäder och byggnation

Kommunen ska äga sina egna lokaler

Folkmängden ökar och Svalöv expanderar. Det är bra och vi har plats till många fler. En förutsättning för att få fler till kommunen är att det byggs fler bostäder, inte minst hyresrätter med vettig hyra.  Med ett utökat byggande för både ung och gammal ökar vi förutsättningarna för livsmedelsaffär i varje by och möjligheten att ta oss till våra arbeten och utan att äga bil. Vänsterpartiet vill att vi bygger mer och för fler. Framför allt ser vi en brist på främst hyresrätter men även bostadsrätter och villor och detta vill vi bidra till att ändra på. När kommunen bygger lokaler för sina verksamheter ska kommunen självfallet äga lokalen. Att hyra lokaler genom snåriga kontrakt tror vi sällan är en god affär för etablerandet av en förskola eller ett äldreboende.

Svalövsbostäder ska inte vara kommunens kassako

Nyckeln till bra bostäder för alla stavas allmännyttan, i Svalövs kommun är det Svalövsbostäder AB. Ett kommunalägt bolag som vi vill ge ägardirektiv att investera och bygga mer utan att sälja av det egna beståndet. Det är alltid mer lönsamt att äga än att bygga, särskilt över en längre tid varför vi avvisar alla förslag om att sälja ut delar av Svalövsbostäders bestånd. Att kommunen plockar pengar ur Svalövsbostäder måste omedelbart upphöra! Hyran ska gå till bostadsbolagets omkostnader annars kan vi lika gärna höja förskoleavgiften och låta föräldrar betala en extra skatt.

När vi bygger för framtiden vill vi också anstränga oss för att bygga bort segregation. I vårt idealsamhälle finns det inget vi eller dem.  Ett bra sätt att motverka sådana tendenser är en omsorgsfull blandning av hyresrätter, bostadsrätter och villor. Med mer flexibla detaljplaner menar vi att vi dels gynnar mångfalden och dels motverkar segregation i framtiden.

Vi måste tänka innan vi bygger

I Vänsterpartiet ser vi gärna att kommunen tänker mycket långsiktigt när vi bygger nya gemensamma byggnader som bibliotek, skolor, vårdboenden. Att redan från början räkna med att en byggnad med enkla åtgärder ska kunna fungera som förskola, vårdhem, flyktingmottagning, samlingssal eller vanligt lägenhetshus gynnar både ekonomi och miljö under många år.

Låt fler få möjlighet att odla

Vi bor i en landsbygdskommun men många saknar egen mark att odla på. Vänsterpartiet vill ta vara på den tradition av odling och jordbruk som finns i vår kommun och skapa offentliga och gemensamma platser att odla frukt, grönt och blommor på. Vi ser det som ett komplement till befintliga kolonilotter. Kommunen har ett flertal grönytor som förfaller, låt medborgarna ta hand om dem för att odla mat och blommor. Vi menar att det skapar en jämlikhet och dessutom gynnar både människa och miljö.