• Trafik och koll...

Trafik och kollektivtrafik

Svalövs kommun är en typisk pendlarkommun. Majoriteten av de boende i kommunen arbetar i en annan kommun. Kommunen är också stor till ytan i förhållande till antalet invånare och våra sex tätorter ger oss många vägar till andra kommuner. Vi vill dels satsa på en kollektivtrafik till våra grannkommuner men också bygga ut kollektivtrafiken inom kommunen.

Tåget mellan Teckomatorp och de nya stationerna i Svalöv och Kågeröd är såklart mycket välkommen. Men många längs med sträckningen har fortfarande en buss de kan ta men med mycket sämre turtäthet t ex på helger.

Närbussen

Vårt förslag är närbussen. En buss som anpassar sin rutt efter hur ofta och var resenärerna åker. Med närbussen behöver man inte vänta i flera timmar som med dagens anropsstyrda trafik. På så vis ökar vi möjligheterna för både invånare och besökare att ta del av natur, kultur och näringsliv i hela Svalövs kommun.

Vi vill ha säkrare trafik också! I Svalöv finns det en gångbro över spåren. I Teckomatorp saknas detta, trots att det är dubbelt så många avgångar från Teckomatorp. Genom vissa genomfarter genom byarna kör folk för fort. Här behöver jobba framåt för hastighetsgränserna efterlevs.

Vi vill ha en kollektivtrafik för alla, du måste kunna bo i kommunen utan att äga bil, det mår både miljön och invånarnas ekonomi bra av. I dag är det inte möjligt att bo i Svalövs tätort och arbeta på Landskrona lasarett eftersom det saknas allmänna kommunikationer mellan Svalöv och Landskrona tidiga helgmorgnar.

Gratis kollektivtrafik

Vi är mycket nöjda med att styret i kommunen har fattat beslut att införa gratis kollektivtrafik för pensionärer i kommunen. Vänsterpartiets målsättning är gratis kollektivtrafik i hela landet och därför vill vi i Svalöv utreda möjligheten att i förväg införa gratis eller subventionerad kollektivtrafik inom den egna kommunen. En gemensamt finansierad kollektivtrafik gynnar både klimatet och den enskilde.