• Klimat och Milj...

Klimat och Miljö

Klimatnödläge

Vi anser att kommunen ska utlysa klimatnödläge. Alla måste bli bättre på att hushålla med jordens resurser. Vi behöver ha ett flygstopp för flygresor inom Sverige för kommunens tjänstemän (i tjänsten), flyg till utlandskonferenser ska vi vara restriktiva med. Digitala möten måste kunna vara ett vanligare alternativ.

Vi vill att Svalövs kommun anstränger sig ännu mer för att bli en fossilfri kommun. Vi är redan med i fossilbränslefria kommuner, men Eslöv och Höör tillhör de kommuner i Skåne som har minskat klimatutsläppen med 73 procent på sju år. Det är därför välkommet att hemtjänsten får elbilar men kan vi bör kunna byta ut tyngre fordon också snart.

Gymnasieskolan ska på sikt bli självförsörjande på drivmedel

I en av våra motioner vill vi att gymnasiets fordons och transportprogram utökar fordonsflottan med gasbilar och att att Naturbruksprogrammet som har en lagård med kor ska börja producera biogas som eventuellt kan användas till gymnasieprogrammets fordon. Detta för att på sikt bli självförsörjande med drivmedel.

I skolorna och andra stora kommunlokaler vill vi se stora skärmar som visar skolans förbrukning av el, vatten, matsvinn och annat för att göra det tydligt hur vi kan leva mer hållbart.

Miljömuseum i Teckomatorp

Som så många andra vill vi också ha ett miljömuseum över miljökatastrofen i Teckomatorp där BT Kemi grävde ner tunnor med gift. Muséet får också gärna visa något positivt som t ex utfasning av Freon, Asbest och andra farliga kemikalier, samt nya smarta klimatvänliga odlingsmetoder i jordbruket.

Fler åtgärder mot den globala uppvärmningen

Vi vill se solpaneler på samtliga kommunala nybyggen. Vi vill också se bättre och mer flexibel kollektivtrafik, gärna med trygghetsstopp och utan kostnader för våra invånare. Vi vill ha sorteringskärl för återvinning i hela kommunen.

I kommunala upphandlingar ska alltid miljöperspektivet vägas in och vi ska prioritera lokala och regionala företag och närproducerade produkter så långt som möjligt. Svalövs kommun ska också så långt det är möjligt att prioritera miljöfordon i sin verksamhet.

Vi vill gärna försöka återskapa våtmarker, som är viktiga för att härbärgera regnvatten, men också för att minska utsläppen av metan från torra myrjordar.