• Skola och barno...

Skola och barnomsorg

Vänsterpartiet Svalöv vill att skolorna satsar på läxhjälp. Många elever med föräldrar som saknar högskoleutbildning hamnar efter i skolan enligt all tillgänglig statistik. Efter skolan ska det finnas en ungdom eller en vuxen utbildad person som hjälper barnen med läxor eller annat skolarbete. Gymnasieungdomar kan vara en resurs i sammanhanget. Det är viktigt att läxhjälpen utformas så att de som verkligen behöver, får ta del av den.

Vi är inte emot friskolor så länge de inte är vinstdrivande. Närhetsprincipen ska vara ledande. Det är klart man ska kunna få byta skola av olika skäl, men föräldrar ska inte behöva bli stressade över om det har valt fel skola till sina barn.

I förskolan serveras frukost och vi ser inte att behovet försvinner bara för att man börjar i förskoleklass eller går i gymnasiet. Därför vill vi att samtliga skolor i Svalövs kommun serverar en enkel frukostbuffé vid skolstartens början. Vidare bör det serveras frukt varje eftermiddag. En bra kosthållning är avgörande för bra studieresultat.

Vi vill att kommunen fortsätter sin satsning på fysisk aktivitet i skolan i kombination med en frukt eller en smoothie och hoppas det kan sprida sig till skolor i alla stadier.

Det är viktigt med yrkesförberedande program. Sverige kommer stå inför stora infrastruktursatsningar om vårt parti får bestämma och då kommer det behövas denna typen av arbetskraft.

I Svalöv men också i hela Sverige är det stora skillnader mellan pojkar och flickors resultat. Vi vill se en storsatsning på att höja pojkars skolresultat tillsammans med en lika stor satsning på läsfrämjande åtgärder riktade mot pojkar och fäder.

Skolpersonal ska erbjudas en lika god lönebildning som i grannkommunerna och möjlighet till fortbildning. På vissa förskolor i kommunen är behörigheten låg (2022) bland förskolelärarna.  För att locka personal kan vi tänka oss att erbjuda förkortad arbetstid med bibehållen lön.