• Infrastruktur, ...

Infrastruktur, gata och park

Den som regelbundet rör sig i kommunen ser att detta är ett stort utvecklingsområde. Till att börja med tycker vi att det är nödvändigt att ta hand om skötseln av våra gator och grönytor i egen regi. Den som bor och jobbar i samma miljö får ofta en betydligt bättre förankring för vad som måste genomföras och pengarna för anställningen går delvis tillbaka till kommunen i form av minskade kostnader för försörjningsstöd och kommunalskatt.

Vi vill också se ett omtag i frågan om vatten och avlopp på landsbygden. Mindre byar med dålig tillgång till dricksvatten nekas i dag möjlighet att ansluta sig till det kommunala nätet medan andra tvingas till extremt dyra lösningar där anslutningsavgiften inte sällan uppgår till en fjärdedel av bostadens marknadsvärde. Vi ser inte den ensidiga nyttan med centrala reningsverk när det finns utmärkta minireningsverk med bättre verkningsgrad än de stora kommunala verken och därför kräver vi ett omtag som innefattar medborgardialog och utredning av hur vi i samklang med miljö och ekologi säkrar en god försörjning av vatten och avlopp för landsbygd.

Det behövs en vettig kalkyl på när det lönar sig att renovera avloppsreningsnätet och när det är dags att byta ut det.

Svalövs kommun behöver ett bättre helhetsgrepp över behoven inom gata, park och infrastruktur. Snöröjning måste fungera, osäkra miljöer måste byggas bort, trygga skolvägar måste säkras. Vi vill prioritera trafikmiljön för våra mest utsatta grupper: barn, funktionshindrade och äldre samt oskyddade trafikanter. Med fler gång- och cykelvägar mellan våra byar och närliggande samhällen tror vi oss kunna bidra till än mindre bilåkning.

Även denna sektor ska fortsätta med kommunalt anställd personal. Vi tror inte på lägsta anbud från konkurrensutsatta företag för att sköta gata och park.